Αναζητώντας τον μυστικό τάφο της Νεφερτίτης

Οι αρχαιολόγοι δεν έχουν ανακαλύψει, ακόμη, την μούμια της


Όρθιος μπροστά στις μαγευτικές τοιχογραφίες του τάφου του Τουταγχαμών, ο Βρετανός αρχαιολόγος Νίκολας Ριβς υπερασπίστηκε με πάθος χθες την τολμηρή θεωρία του, ότι η θρυλική βασίλισσα Νεφερτίτη είναι θαμμένη σε έναν μυστικό θάλαμο μαζί με τον θετό γιό της.

Με τη βοήθεια ενός προηγμένου ραντάρ, ο Ριβς σκοπεύει να αποδείξει ότι η Νεφερτίτη είναι θαμμένη σε κρυφό θάλαμο στον υπόγειο τάφο του νεαρού Φαραώ, που έκρυβε επί αιώνες τον πιο ανεκτίμητο θησαυρό που βρέθηκε ποτέ στην Αίγυπτο.

Οι αρχαιολόγοι δεν έχουν ανακαλύψει την μούμια της Νεφερτίτης, της βασίλισσας που με την ανεπανάληπτη ομορφιά και την μεγάλη δύναμη διαδραμάτισε σημαντικό πολιτικό και θρησκευτικό ρόλο τον 14ο αι. πΧ.

Η Νεφερτίτη υποστήριξε ενεργά τον σύζυγό της Ακενατόν, τον Φαραώ που έστρεψε προσωρινά την αρχαία Αίγυπτο στον μονοθεϊσμό με την επιβολή της λατρείας του ενός θεού του ήλιου Ατόν.

Παρά το γεγονός ότι κανείς δεν είναι βέβαιος για την ταυτότητα της μητέρας του Τουταγχαμών, μία από τις θεωρίες λέει ότι ήταν η Νεφερτίτη. Η εξέταση DNA έχει αποκαλύψει ότι πατέρας του ήταν ο Ακενατόν. Επομένως, ακόμα και αν δεν ήταν η φυσική, η Νεφερτίτη ήταν οπωσδήποτε θετή μητέρα του νεαρού Φαραώ.

Σύμφωνα με τον Ριβς, ο βασιλιάς αυτός που πέθανε απρόσμενα στο 19 του, θάφτηκε βιαστικά σε έναν υπόγειο ταφικό θάλαμο που μάλλον δεν προοριζόταν γι 'αυτόν.

Εκτιμά ότι ο θάνατός του ανάγκασε τους ιερείς να ανοίξουν πάλι τον τάφο της Νεφερτίτης 10 χρόνια μετά τον δικό της θάνατο, διότι ο τάφος του νεαρού Φαραώ δεν είχε κατασκευαστεί ακόμα.

Ο Τουταγχαμών πέθανε το 1324 π.Χ., μετά από μόλις εννέα χρόνια στο θρόνο, και ο Ριβς είπε χθες ότι οι τοιχογραφίες στον ταφικό του θάλαμο μπορεί να κρύβουν δύο μυστικές πόρτες.

Εκεί που στις 29 Νοεμβρίου του 1922 ένας άλλος Βρετανός αιγυπτιολόγος, ο Χάουαρντ Κάρτερ ανακάλυψε τον τάφο του Τουταγχαμών και τους θησαυρούς του, ο Ριβς εξήγησε ότι με ένα ραντάρ που είναι καθ' οδόν από την Ιαπωνία θα είναι σε θέση να εντοπίσει αν υπάρχει κάτι πίσω από τα τοιχώματα του θαλάμου. Οι έρευνες θα αρχίσουν στα τέλη του Νοεμβρίου.

Ακόμα και αν δεν ανακαλύψει την Νεφερτίτη, υποπτεύεται ότι μπορεί να βρει τον τάφο της Κίγια, μιάς άλλης συζύγου του Ακενατόν, ή ακόμα και κάποιου άλλου μέλους της βασιλικής οικογένειας, ο τάφος του οποίου θα μπορούσε να είχε επεκταθεί για να δημιουργηθεί χώρος για τον Τουταγχαμών.

«Εάν διαπιστωθεί ότι υπάρχει άλλη μία πτέρυγα σε αυτόν τον τάφο, ή μια που προηγείται χρονικώς, αυτό από μόνο του θα ήταν μια σημαντική ανακάλυψη», είπε ο Ριβς.

Καλλονή και στον 21ο αιώνα

Στην ανεμοδαρμένη, ζεστή, αμμώδη έρημο της Αιγύπτου, μια γερμανική ομάδα αρχαιολόγων με επικεφαλής τον Λούντβιχ Μπόρχαρντ έφερε στο φως, το 1912, μια εντυπωσιακή προτομή που είχε μείνει θαμμένη για περισσότερα από 3.300 χρόνια, ένα πρόσωπο που θα γινόταν σύντομα διάσημο σε όλον τον κόσμο: την Νεφερτίτη.

Τα επόμενα 100 χρόνια, αρχαιολόγοι και Αιγυπτιολόγοι πάσχισαν να συνθέσουν την ιστορία μιας αμφιλεγόμενης πολιτισμικής και θρησκευτικής επανάστασης που σάρωσε την αρχαία Αίγυπτο υπό την βασιλεία του Φαραώ Ακενατόν και της Μεγάλης Βασιλικής συζύγου του.

«Ηταν η Κλεοπάτρα της εποχής της. Εξίσου όμορφη, πλούσια και ισχυρή - αν όχι πιο ισχυρή. Θα είναι μια εντυπωσιακή ανακάλυψη, αν βρεθεί ο τάφος και η μούμια της», γράφει ο Guardian.

Στην ιστορία της Αιγύπτου, υπήρξαν και άλλες ισχυρές γυναίκες πολιτικοί αρχηγοί, αλλά τι είναι αυτό που αιχμαλωτίζει τόσο πολύ την φαντασία του κοινού με την Νεφερτίτη;

Μα, η προτομή. Η χαριτωμένη καμπύλη του λαιμού, τα τοξωτά φρύδια, οι γωνίες στα ζυγωματικά... Τα ιδεώδη της ομορφιάς δεν έχουν αλλάξει: η Νεφερτίτη είναι μια καλλονή ακόμα και στον 21ο αιώνα.

Ο Μπόρχαρντ αισθάνθηκε το ίδιο όταν την ανακάλυψε, γράφοντας στο ημερολόγιό του: «Ξαφνικά είχαμε στα χέρια μας το πιο ζωντανό από τα αιγυπτιακά έργα τέχνης. Δεν μπορώ να το περιγράψω με λόγια. Πρέπει να το δει κανείς για να καταλάβει...» Οπως ο κόσμος που συρρέει για να την θαυμάσει στο Neues Museum του Βερολίνου, όπου εκτίθεται η προτομή της.

ΤΟ ΒΗΜΑ

* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.




Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια